четверг, 5 декабря 2013 г.

Конспект уроку з української літератури в 11 класі.

Тема. Київські «неокласики». Микола Зеров («Київ – традиція»), Максим Рильський («Молюсь і вірю…», «Солодкий світ!..». Група «неокласиків». Їхнє творче кредо, орієнтація на традицію, класичну форму вірша. Приналежність до групи М.Зерова, М.Рильського. Різногранний творчий шлях митців
Мета:

  •  ознайомити учнів із групою і творчістю київських «неокласиків», з творчими біографіями М.Зерова та М.Рильського; поглибити поняття про сонет;
  •  розвивати вміння виразно й усвідомлено читати, аналізувати поезії; розвивати навички визначення основних ознак індивідуального почерку, провідних мотивів і настроїв; розвивати вміння висловлювати власні думки з приводу поетичної майстерності, філософічності поетичного самовираження М.Зерова й М.Рильського;
  • виховувати любов і повагу до України, відчуття естетики поетичного образу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрети групи «неокласиків» (М.Зерова, М.Рильського, Ю.Клена, М.Драй-Хмари), відеозапис фільму «Соловки. Місто сили. 2009», учнівські презентації «Життєвий і творчий шлях М.Зерова», «Життєвий і творчий шлях М.Рильського», схема аналізу ліричного твору.
О ґроно п'ятірне нездоланих співців,
крізь бурю й сніг гримить твій переможний спів,
що розбиває лід одчаю і зневіри.
М.Драй-Хмара
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІІ . Перевірка домашнього завдання.
Виконання тестових завдань. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
1.      Футуристи відмовлялися у своїх творах від:
а) культу надлюдини, яка за допомогою науки й техніки змінює світ;
б) сміливого експериментування з художньою формою;
в) захоплення індустріальними пейзажами;
г) культивування античних форм і образів.
2. Роки життя М.Семенка:
а) 1880-1951;                               в) 1901-1937;
б) 1895-1964;                               г) 1892-1937.
3. Якої організації М.Семенко не засновував:
а) «Нова генерація»;                   в) «Комункульт»;
б) «Фламінго»;                           г) «Гілея».
4.  Установіть відповідність між назвою збірки М.Семенка та роком її видання:
1. «Прелюди»                                а) 1933
2. «Дерзання»                                б) 1913  
3. «Сучасні вірші»                        в) 1914
4. «Міжнародні діла»                   г) 1931.
5. Установіть відповідність:
звуковий засіб                              визначення
1 алітерація                                 а) повторення однакових чи подібних за звучанням                     
2 асонанс                                     приголосних із метою підсилення музичності    
3 дисонанс                                 б) повторення на початку віршованих рядків або строф      
4 звуконаслідування                  однакових слів чи синтаксичних конструкцій    
                                                    в) імітація засобами людської мови різних позамовних звукових
                                                    явищ
                                                    г) повторення однакових голосних з метою підсилення   
Взаємоперевірка.
(Учні ведуть оцінювальні листки, де фіксують свою роботу на уроці. Старости груп контролюють
роботу групи в цілому)
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1.      Випереджальне завдання.
Учні заздалегідь об’єдналися в групи та обрали завдання:
1.      «Знавці історії української літератури»
Завдання: підготувати матеріал про угрупування молодих митців, що отримало назву «Київські неокласики», про    основні риси неокласицистичного стилю, підготувати стислий конспект)
2.      «Дослідники життєвого та творчого шляху М.Зерова»
Завдання: підготувати відомості про життєвий і творчий шлях митця, скласти літопис життя і творчості)
3.      «Дослідники  життєвого і творчого шляху М.Рильського»
Завдання: підготувати відомості про життєвий і творчий шлях митця, скласти літопис життя і творчості)
1.1 Повідомлення учнів 1-ї групи
під час виступу учні використовують відеозапис фільму, мультимедійну презентацію
(стислий конспект, яким учні обмінюються з представниками інших груп)
Неокласики – група українських поетів та письменників-модерністів початку ХХ століття.
Неокласицизм (з грецької новий, зразковий) – течія в літературі та мистецтві, що з’явилася значно пізніше занепаду класицизму як літературного напряму й знайшла свій вияв у використанні античних тем, сюжетів, міфологічних образів і мотивів, проголошенні гасел «чистого мистецтва» та культу позбавленої суспільного змісту художньої форми, в оспівуванні земних насолод.
До групи українських неокласиків у 20-х роках ХХ ст.. належали М.Зеров, М.Драй-Хмара, М.Рильський, П.Филипович, Юрій Клен. Вони прагнули наслідувати мистецтво минулих епох, віддавали перевагу історико-культурній та морально- психологічній проблематиці.
·        Оцініть роботу групи.
2.      Робота з підручником (с.37 – виписати основні риси неокласицизму)

1.2  Повідомлення учнів 2-ї групи
(під час виступу учні використовують мультимедійну презентацію, роздають представникам інших груп літописи життя і творчості М.Зерова)
·        Оцініть роботу групи.
2.      Колективна робота над поезією М.Зерова «Київ – традиція» (1923)
·        Поет був закоханий у своє рідне місто , із задоволенням показував його гостям.
2.1  Словникова робота
Сонет – ліричний вірш, що складається з 14-ти рядків п’ятистопного або шестистопного ямба , що складається з двох чотиривіршівз римуванням: абаб а баб ввд еед (хоча можливі й інші способи римування).
      М.Зеров називав сонет формою «ліро-епічної мініатюри окремої схеми».
Філософічність – філософське осмислення світу, людини в ньому, вияв філософських поглядів ліричного героя на проблеми буття.
2.2 Виразне читання вчителем сонету «Київ – традиція».
2.3 Аналіз поезії за схемою.
1.3 Повідомлення учнів 3-ї групи
(під час виступу учні використовують відеофільм про М.Рильського, мультимедійну презентацію, роздають представникам інших груп літописи життя і творчості М.Рильського)
·        Оцініть роботу групи.

3.      Психологічний експеримент
·        Ви – М.Зеров, друг М.Рильського. Спробуйте від його імені розказати про ранню творчість М.Рильського.
4.      Теоритичний практикум. Рольова гра 
(аналіз віршів «Солодкий світ!..», «Молюсь і вірю»)
Учні складають паспорти поезій:
1.      Визначити композицію твору.
2.      Визначити ключові образи твору.
3.      Визначити, які мовні засоби сприяють емоційному наснаженню твору.
4.      Визначити віршування.
·        Кожна група  представляє свої  паспорти поезій.
V  Закріплення вивченого матеріалу.
1.      Гра «Мікрофон»
Продовжіть думку:
·        Вірші юного поета свідчили …
·        Ліричний герой ранньої лірики…
·        Вірші М.Рильського вражають…, викликають у мене…, примушують замислитись…
VI  Підсумок уроку
Оцінювання
·         Попрацюйте зі своїми оцінювальними листами, здайте їх на підписи старостам, старости в свою чергу віддадуть на перевірку мені.
VII  Домашнє завдання
1.      Скласти піраміди життєвих цінностей М.Зерова, М.Рильського.

2.      Вивчити напам’ять поезію М.Рильського (на вибір)

Комментариев нет:

Отправить комментарий